دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

۲۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر بخواهیم بین دو خودروی «کیا اپتیما» 2016 و «تویوتا کمری» 2016 یکی را انتخاب نماییم باید بدانیم که کار دشواری را پیش رو داریم .

ولی در کل بعد از بررسی هایی که صورت گرفته است این نتیجه حاصل گردیده است که خودروی «کیا اپتیما» دارای گارانتی بیشتر و همچنین داشتن سواری بهتر و قیمت مناسب تر و چهره زیباتر در مقایسه با «تویوتا کمری» می باشد و به همین جهت هم می باشد که «کیا اپتیما» نسبت به «تویوتا کمری» گزینه بهتری می باشد .

حال قصد داریم  «تویوتا کمری» ۲۰۱۶ و «کیا اپتیما» ۲۰۱۶ را بررسی کنیم.

اگر به دنبال سواری سایز متوسط جدید و رقابتی هستید پس احتمالا «کیا آپتیما» ۲۰۱۶ و «تویوتا کمری» ۲۰۱۶ را در لیست خریدتان دارید.

اگر ندارید، پس باید به لیستتان اضافه کنید. چون هم کمری و هم آپتیما موتور های عالی، ویژگی های استاندارد و آپشن های فراوان، مصرف سوخت و راحتی عالی و کابین جادار دارند.

اما الان این سوال پیش می آید که کدام یک بهتر است؟ و کدام را باید بخرید؟ برای اینکه جواب این سوال را پیدا کنید این مطلب را از دست ندهید.

ما در این مطلب برای اینکه شما بتوانید راحتتر تصمیم بگیرید بین این دو مدل مقایسه ای دقیق راه انداختیم.

در ابتدا ویژگی هایی که جدیدا به آپتیما و کمری های مدل ۲۰۱۶ اضافه شده اند را بررسی می کنیم.

کیا آپتیما ۲۰۱۶

آپتیما برای عرضه در سال ۲۰۱۶ به طور کامل طراحی دوباره شد. این مدل علاوه بر طراحی داخلی و بدنه جدید چند ویژگی تازه دیگر نیز پیدا کرده. مثل یک موتور توربوشارژ Eco، برای خریدارانی که نمی خواهند هزینه زیاد آپتیمای هیبریدی را پرداخت کنند.

تویوتا کمری ۲۰۱۶

تویوتا کمری بعد از تغییرات اساسی که در سال قبل داشت، برای سال ۲۰۱۶ تقریبا تغییری نکرده است.

قابلیت اطمینان

با توجه به رتبه های اطمینان از متخصصان صنعت در J.D.Power، کمری قابلیت اطمینان بالاتر از متوسط را ارائه می دهد اما رتبه اطمینان آپتیما پایین تر از متوسط است.

آپتیمای سال گذشته نیز همین رتبه را در این زمینه داشت. با اینکه این دو مدل از نظر مکانیکی شبیه هم هستند اما آپتیما ۲۰۱۶ اصلا شباهتی به مدل سال گذشته خود ندارد و پیشرفت خوبی داشته است.

از نظر پوشش گارانتی، آپتیما از کمری خیلی جلوتر است. در حالی که کمری گارانتی بدنه ۳ ساله یا ۵۷۶۰۰ کیلومتری و گارانتی حفاظت از موتور ۵ ساله یا ۹۶۰۰۰ کیلومتری را ارائه می دهد، گارانتی های آپتیما شامل گارانتی بدنه ۵ ساله یا ۹۶۰۰۰ کیلومتری و گارانتی فوق العاده موتور ۱۰ ساله یا ۱۶۰۰۰۰ کیلومتری می شود.

در نتیجهدر این قسمت برنده نداریم. چون اگرچه کمری، آپتیما را در قابلیت اطمینان به راحتی شکست می دهد؛ اما نمی توانیم در مورد مدل های جدید هنوز اظهار نظر کنیم و از طرفی گارانتی کیا بهتر از تویوتا است.

مصرف

هر دو مدل های کمری و آپتیما چند حق انتخاب برای موتور به خریداران می دهند. مدل های ساده آپتیما از یک موتور ۴ سیلندر ۲٫۴ لیتری با ۱۸۵ اسب بخار نیرو استفاده می کنند که دارای مصرف سوخت ۹٫۸۵ لیتر در صد کیلومتر در شهر و ۶٫۷۵ لیتر در صد کیلومتر در بزرگراه است.

در عین حال، مدل ساده کمری موتور ۴ سیلندر ۲٫۵ لیتری با ۱۷۸ اسب بخار نیرو دارد که مصرف سوخت آن ۹٫۴۶ لیتر در صد کیلومتر در شهر و ۶٫۷۵ لیتر در صد کیلومتر در بزرگراه است.

اگر می خواهید کارایی خودرویتان را بهینه کنید، پس باید مدل هیبریدی را انتخاب کنید. مدل آپتیماهیبریدی ۲۰۱۶ هنوز عرضه نشده است، اما به زودی به بازار خواهد آمد و باید قاعدتا مصرف سوخت سال گذشته خود را که ۶٫۵۷ لیتر در صد کیلومتر در شهر و ۵٫۹۱ لیتر در صد کیلومتر در بزرگراه بود را بهبود بدهد.

آخرین مدل کمری هیبریدی دارای مصرف سوخت ۵٫۵ لیتر در صد کیلومتر در شهر و ۶٫۷۵ لیتر در صد کیلومتر در بزرگراه است.

وقتی صحبت از مصرف سوخت می شود، آخرین مدل آپتیما یک برگ برنده دیگر نیز دارد. یک مدل اکوی با مصرف سوخت بهینه که برای خریدارانی که نمی خواهند هزینه اضافی برای یک آپتیمای هیبریدی پرداخت کنند طراحی شده است.

اکو از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۱٫۶ لیتری با ۱۷۸ ساب بخار نیرو استفاده می کند و دارای نرخ مصرف سوخت ۸٫۴۴ لیتر در صد کیلومتر در شهر و ۶٫۰۶ لیتر در صد کیلومتر در بزرگراه است. که از همه مدل های بنزینی دیگر آپتیما و کمری بهتر است.

بنابراین شما کدام را انتخاب می کنید؟ از نظر مصرف سوخت کلی، کمری هیبریدی انتخاب برتری است، اما اگر قصد دارید پول ذخیره کنید، آپتیما اکو می تواند جایگزینی عالی برای مدل گران قیمت هیبریدی باشد.

منبع : کیاموتورز

  • modir
  • ۰
  • ۰

جهش قیمت پراید

در میان خودروهای تولید داخل اتومبیل «پراید» یک خودروی محبوب به شمار می آید چراکه «پراید» هم قیمت پایینی دارد و هم مصرف سوخت کمی دارد از این رو است که تقاضا برای این خودرو بالا می باشد .

«پراید» از ابتدای ورودش به بازارها با استقبال مردم روبه رو بود اما این موضوع زمانی به اوج خود رسید که تولید خودروی «پیکان» متوقف شد .

خودروی «پیکان» در سال ۸۴ بود که از چرخه تولید خودرو خارج گشت از آن تاریخ به بعد هیچ یک از جانشین های این خودرو نتوانستند با خودروی کره ای «پراید» رقابت کنند .

خودرویی که به قول اهالی بازار هر وقت اراده کنید مشتری برایش فراهم است و گویی پول نقد با خود همراه دارید.

به گزارش نامه نیوز، قیمت این خودرو که از آغاز ورود آن یعنی سال ۷۲ تا سال ۹۰ در بازه ای بین ۵ تا ۸ میلیون تومان رشد کرده بود، از اواسط سال ۹۱ به یکباره ساز جهش قیمت کوک کرد و با افزایش ۱۰ میلیون تومانی خود، سوالی را در ذهن رئیس جمهور وقت برانگیخت مبنی بر اینکه: «پراید» کیلویی چند؟

این خودروی کره ای که حالا دیگر خود را یکی از اعضای خانواده صنعت این کشور می‌داند در سال ۹۲ تقریبا روزهای آرام و با ثباتی را طی می کرد . حالا اما این خودرو که هیچگاه فکرش را هم نمی کرد روزی وانت شود باز هم شگفتی سازی کرده و در بازار خودرو قیمت خود را در ردیف خودروهای بالای ۲۰ میلیون تومان قرار داده تا دیگر کسانی که شاید روزی به علت درآمد متوسط یا ضعیفشان چشمی به سوی این خودرو داشتند و تحقق آرزوی خودرو دار شدنشان را در گرو نظر لطف پراید می‌دیدند، از این خودرو هم نا امید شوند.

در جدول زیر نگاهی به قیمت پراید های کارکرده می اندازیم .

سال تولید قیمت ویژگی
۷۴ ۶۴۰۰۰۰۰  
۷۶ ۶۵۰۰۰۰۰  
۸۰ ۷۵۰۰۰۰۰ صبا
۸۸ ۱۲۵۰۰۰۰۰ صبا
۸۸ ۱۳۶۰۰۰۰۰ ۱۳۲
۹۰ ۱۴۲۰۰۰۰۰ ۱۳۱ SX – سفید
۹۰ ۱۵۱۰۰۰۰۰ ۱۳۱ SL – سفید
۹۰ ۱۵۳۰۰۰۰۰ ۱۳۱ SL – مشکی
۹۰ ۱۶۰۰۰۰۰۰ ۱۳۱ SX – سفید
۹۰ ۱۶۰۰۰۰۰۰ ۱۳۱ SL – نوک مدادی
۹۰ ۱۶۲۰۰۰۰۰ ۱۳۲ SL
۹۱ ۱۷۰۰۰۰۰۰ ۱۳۲ SX  – نوک مدادی
۹۲ ۱۸۵۰۰۰۰۰ ۱۳۱ LE – سفید
۹۲ ۱۸۹۰۰۰۰۰ ۱۳۱ SE – سفید
۹۲ ۲۱۸۰۰۰۰۰ ۱۳۲ SE – سیستم صوتی- دوربین سنسور عقب
۹۲ ۲۲۵۰۰۰۰۰ ۱۳۱ TL – دوگانه سوز
منبع : پراید
  • modir
  • ۰
  • ۰

برای فروش خودروی «پژو ۴۰۷» روش های نوینی را در نظر گرفته اند و بر این اساس تعداد ۲۵۰ نفر در طی ۴ روز گذشته در کمپانی «ایران خودرو» برای خریدن خودروی « پژو ۴۰۷ » اقدام کرده اند .

بنابر گزارش ارائه شده توسط ایکوپرس :

معاون بازاریابی و فروش کمپانی بزرگ « ایران خودرو » جناب آقای سرایی نیا در جمع خبرنگارانی که در  نمایشگاه خودروی شیراز بودند بیان داشت :

تعداد ۱۰۰۰ دستگاه از اتومبیل «پژو ۴۰۷» تا به الان روانه کشورما شده است .

ایشان همچنین خاطر نشان کردند :

با توجه به استقبال گسترده از خودرو «پژو ۴۰۷» پیش بینی می شود واردات سری جدید از این خودرو سفارش گذاری شود .
سرایی نیا با اشاره به اینکه زمان تحویل این خودرو ۱۵ روزه پس از ثبت نام خواهد بود خاطر نشان ساخت : خودرو «پژو ۴۰۷» در دو مدل دستی و اتوماتیک به فروش می رسد و قیمت این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۴۷۵ میلیون ریال است.

 

تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری ABS

– EBA

– EFB

– REF

– ESP

– ASR

کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو –

مجموعا ۶ کیسه هوا

سیستم صوتی رادیو دیجیتال به همراه MP3 و CD با کنترل پشت فرمان
دیگر تجهیزات چراغهای اتوماتیک –

سنسور باران –

آینه الکتروکرومیک راننده –

کنسول صندلی عقب با جای فنجان-

سنسور پارک عقب-

کروز کنترل –

تهویه هوا اتوماتیک با کانال عقب-

آینه بغل برقی و جمع شو هوشمند-

پرده شیشه عقب

منبع : پژو
  • modir
  • ۰
  • ۰

خودروی «آریو» که محصول شرکت «زوتی»چین می باشد در کشور ما به وسیله کمپانی «سایپا» مونتاژ و عرضه می گردد .

اتومبیل «آریو» زمانی در داخل کمپانی «سایپا» به مونتاژ رسید که تمام خودروسازان داخلی کشورمان به سمت خودروهای چینی تمایل پیدا کرده بودند .

در واقع دلیل تمایل خودروسازان داخلی ما به خودروهای چینی وجود تحریم در کشورمان بوده است.

بگذریم سعی نداریم به سراغ وضعیت خودروسازی کشورمان برویم، می‌خواهیم دلایلی را بررسی کنیم که شاید بتواند «S300» را در سبد خرید شما قرار دهد.

۱- طراحی ظاهری زیبا

همه ما قبول داریم که تویوتا یک کمپانی فوق‌العاده در تولید خودرو است، ولی اگر شما بخواهید با وضعیت کنونی کشورمان یک خودروی تویوتا حتی مدل ۲۰۰۵ و یا ۲۰۰۶ هم بخرید باید بیش از ۷۰ میلیون تومان هزینه کنید، تا خودرویی را بخرید که چندین سال از زمان تولید آن گذشته است. شما با خرید S300 می‌توانید یک کپی دقیق از TOYOTA ALLION 2007 را سوار شوید. بنابراین شما با حدود ۵۰ میلیون تومان می‌توانید سوار یک خودرو با شکل ظاهری تویوتا شوید. چهره ظاهری آریو یا همان s300 بسیار یک‌دست و هماهنگ طراحی شده، و طرز قرار گیری و طراحی چراغ‌ها در کنار جلوپنجره زیبا یک خودرو شیک را پدید آورده است. البته شاید طراحی این خودرو از نظر شما کمی قدیمی باشد ولی در شرایط کنونی کشور از لحاظ ظاهری، آریو یک امتیاز مثبت خواهد گرفت.

۲- طراحی داخلی قابل قبول

شما با مبلغی که پرداخت می‌کنید طبیعتا انتظار ندارید با یک کابین لوکس روبرو شوید، ولی به جرات می‌توان گفت آریو یکی از بهترین طراحی‌های داخلی را در رنج قیمتی ۵۰ میلیون تومان دارد. در داخل کابین آریو همه چیز به خوبی با هم چفت شده‌اند و کیفیت مونتاژ خوبی دارند. داشبورد نه خیلی شلوغ و نه خیلی خلوت، تریم چوبی با فرمانی که در سمت چپ قرار گرفته در کنار دکمه‌های کنترل کننده یک فضای خوب را ایجاد کرده‌اند.

۳- کابین جادار

یکی دیگر از دلایلی که شما را تشویق خواهد کرد به سراغ این سدان چینی بروید، احتمالا ابعاد داخلی کابین آن است. چرا که شما اگر یک خانواده ۴ نفره را داشته باشید به راحتی میتوانید در داخل این خودرو مستقر شده و به مسافرت‌های درون شهری یا برون شهری خود بپردازید.

منبع : سایپا 

  • modir
  • ۰
  • ۰

کمپانی « ایران خودرو » در حال حاضر به صورت رسمی قیمتی را برای خودروی «دنا ELX» تعیین نکرده است .

این گونه که مشخص می باشد رونمایی کردن از خودروی «دنا ELX» و پیش فروش آن به ماه های بهمن و همچنین اسفند ماه منتقل شده است .

ولی آن گونه که آمار ها و اخبار غیر رسمی اعلام نموده است قیمت خودروی «دنا ELX» در حدود قیمتی ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.

البته این قیمت بیان شده به احتمال زیاد برای نسخه دستی این خودرو می باشد .

بر این منوال این احتمال وجود دارد که «دنا ELX» در نسخه اتوماتیکش البته اگر عرضه شود دارای قیمتی در حدود ۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود .

و همچنین نسخه فول آپشن این خودرو هم به احتمال زیاد دارای قیمتی در حدود ۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود .

که البته بعد از پیش فروش و تحویل که در سال ۹۶ انجام می شود با توجه به تاثیر گذاری دلالان و واسطه گران می تواند از مرز ۶۰ میلیون تومان نیز در بازار آزاد فراتر رود.

رقمی که دنا ELX اتوماتیک را مستقیما در رده قیمتی خودروهای چینی نظیر جک J5 اتوماتیک، MVM 550 و MG 3600 قرار می دهد. از این رو باید منتظر ماند و دید که خریداران بین دردسر خرید دنای ELXX توربو و مشکلات خودروهای چینی های کدام را انتخاب می کنند.

مشخصات فنی دنا ELX

آنطور که از شواهد امر بر می آید موتور ۱٫۷ لیتری ایران خودرو که با نام EF7 خوانده می شود، برای دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده است که برای اولین بار آن را در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.

مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه خواهد شد و پیش بینی قیمتی آن رقم زیر ۵۰ میلیون تومان را (بدون احتساب سود دلالان و بازار سیاه) نشان می دهد. قدرت موتور دنا توربو به حدود ۱۴۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ می رسد همچنین تولید گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) خواهد بود.

البته این موتور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده است و آنطور که از گزارش ها پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو را پس از مشاهده خرابی های متعدد این موتور کاهش داده است.

با توجه به این موضوع ریسک خرید دنا ELX با موتور توربو همچنان بسیار زیاد است و انتخاب نسخه معمولی و فاقد توربو EF7 نسبت به این مدل معقولانه تر به نظر می رسد.

همچنین شایعاتی مبنی بر عرضه دنا ELX با گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد که هنوز جزییات آن مشخص نیست.

براساس مشخصات فنی و امکانات رفاهی می توان پیش بینی کرد که دنا ELX حداقل بر روی کاغذ توان رقابت با رقبای عمدتا چینی خود را داراست اما در عمل ابهامات زیادی در زمینه کیفیت، قیمت و زمان تحویل این خودرو به مشتریان وجود دارد که می تواند بر موفقیت تئوری دنا ELX سایه بیندازد.

از دیگر تجهیزات دنا ELX می توان به سانروف، لاستیک های ۱۵ اینچی با سایز ۱۹۵ و تغییرات جزیی در بخش مالتی مدیا اشاره کرد.

منبع : ایران خودرو

  • modir
  • ۰
  • ۰

در حال حاضر بررسی ها این نتیجه را به دنبال داشته است که خودروهای هاچ بک طرفداران زیادی دارد به همین دلیل هم هست که بیشتر اتومبیل سازان در این کلاس هم دستی جنبانده و محصولی هاچ بک به تولید می رسانند .

ولی این همه روی قضیه نمی باشد و بعضا برخی از خودروسازان عکس این عمل را از خود نشان می دهند و با اضافه کردن یک صندوق به خودروهای هاچ بکشان این اتومبیل ها را (ناچ بک) یا همان (صندوقدار) می کنند .

اگر بخواهیم در این خصوص مثالی را ذکر نماییم می توانیم به خودروی «پژو ۲۰۶» که بارزترین مثال است  اشاره نماییم .

این خودرو با همکاری «ایران‌خودرو» و «پژو» بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر «پژو» نسخهٔ سدان مدل «۳۰۷» خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید نمود؛

بنابراین قصد داریم در ادامه طراحی این دو هاچ‌بک صندوقدار شده را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بفهمیم کدام‌یک در اضافه کردن صندوق موفق‌تر عمل کرده‌اند.

معرفی خودروها

پژو ۲۰۶ یک هاچ‌بک کلاس B است که در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزین پژو ۲۰۵ معرفی شد و سپس نسخه‌های کابریولت یا CC و استیشن یا SWW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه ۲۰۶ را ادامه دادند.

پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپ‌های فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام ۲۰۷، همچنان تولید می‌شد و حتی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به ۲۰۷ پیدا کرده بود با نام ۲۰۶ پلاس تا سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید شد.

این هاچ‌بک محبوب در سال ۱۳۸۰ توسط ایران‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت.

در سوی دیگر پژو ۳۰۷ نیز به‌عنوان نسل جدید ۳۰۶ در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. این خودرو، هاچ‌بکی در کلاس C است و مانند ۲۰۶ نمونه‌های استیشن و کابریولت آن‌هم ساخته شد. ۳۰۷ در طراحی کاملاً از ۲۰۶ الهام گرفته بود و شباهت بسیار زیادی به برادر کوچک‌ترش داشت.

همچنین ۳۰۷ هم خودروی بسیار موفقی بود و حتی توانست عنوان خودروی سال ۲۰۰۲ اروپا را هم کسب کند. هرچند تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده و مدل جدید ۳۰۸ جایگزین آن شد اما تولید ۳۰۷ همچنان در چین ادامه دارد آن‌هم درحالی‌که هم‌اکنون نسل دوم ۳۰۸ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

منبع : پژو 206

 

  • modir
  • ۰
  • ۰

در بازارهای جهانی دو خودروساز «کیا» و «هیوندای» علاوه بر آنکه از بعد فروش به هم نزدیک می باشند از بعد سیاست های حضور در بازار هم به یکدیگر نزدیک می باشند .

با این وجود باید گفت که در حال حاضر دو خودروساز «کیا» و «هیوندای» در بازار داخل کره با رقابتی که باهم دارند «کیا» در این بین موفق شده است «هیوندا» را عقب بزند آن هم به نسبت سه به یک در مبحث فروش .

این که دو کمپانی «کیا» و «هیوندا»  در بازارهای جهانی از خیلی از لحاظ به یکدیگر شباهت دارند گاهی به ارتباطات این دو خودروساز به هم مربوط می شود .

 

در کلاس سدان‌های سایز متوسط که دو خودرو مورد مقایسه ما در آن قرار می‌گیرند نیز، این حرکتِ هم راستای «کیا» و «هیوندای» بطور کلی دیده می‌شود.

قیمت دو خودرو تنها ۲ هزار دلار اختلاف دارد به‌شکلی که «کیا اپتیماجی‌تی» ۴۴ هزار دلار و «سوناتا پریمیوم» ۴۲ هزار دلار در بازار استرالیا قیمت خورده است.

مشخصات فنی

پیشرانه‌های این دوقلوهای همسان، کاملا یکسان است و هردو از یک نیروگاه بنزینی چهارسیلندر به حجم ۲ لیتر درکنار بهره‌گیری از توربوشارژر سود می‌برند. پیشرانه مورد بحث در ۶ هزار دور دقیقه، ۲۴۱ اسب‌بخار نیرو را در کنار گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متری در دوری بین ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ RPM به گیربکس ۶ سرعته و اتوماتیکی انتقال می‌دهد.

البته در بازار ایران این خودروها با موتور متفاوت ۲٫۴ لیتری با قدرت ۱۸۸ اسب بخار عرضه می شوند.

باتوجه به اینکه پیشرانه‌ و سیستم انتقال قدرت دو خودرو، همانند هم است و هردو گزینه دیفرانسیل جلو هستند؛  پس قائدتا نباید در بخش مصرف سوخت تفاوت خاصی داشته باشند اما با این وجود، توفیری کوچک اما قابل اندازه گیری بین اعداد و ارقام مصرفشان وجود دارد.

این تفاوت به این صورت است؛ اپتیما جی‌تی در هر صد کیلومتر ۸٫۵ لیتر و سوناتا پریمیوم ۹٫۲ لیتر بنزین‌ را در سیکل ترکیبی می‌سوزانند. در خصوص این اختلاف باید این نکته را هم در نظر بگیرید که وزن دو مورد مقایسه نیز تقریبا یکسان هستند و تفاوتشان در حد ۵ کیلوگرم است. ۵ کلیویی که بنظر می‌رسد برای کیا با ۱۶۵۰ کیلوگرم اندکی اضافه وزن محسوب می‌شود!

معمولا در رقابت‌های نفس‌گیری که برسر فروش محصولات مختلف در یک منطقه خاص حاکم است، درکنار تفاوت‌های فاحش بین شرکت‌های رقیب، یکسری شباهت‌ها و نقاط مشترک ریز در محصولات و خط‌ مشی این کمپانی‌ها دیده می‌شود. این موارد تشابه درصورتی که دو شرکت در زیر چتر یک کمپانی بزرگتر قرار داشته باشد طبیعتا بسیار بیشتر می شود.

 

نمونه جالبی از این مساله را می‌توانید در رقابت بین کیا و هیوندای ببینید. به این صورت که بین محصولات  این دو خودروساز بزرگ درعین تفاوت‌های متمایز کننده، می‌توانید تعدادی از المان‌های مشابه را ببینید.

منبع : سوناتا هیوندا 

  • modir
  • ۰
  • ۰

به طور قطع این مقاله می تواند به کسانی که خواهان خریدن خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» هستند کمک شایانی  کند.

این مقاله بعد از ۳ سال سواری گرفتن از این خودرو و کسب نمودن تجربه های زیاد به تحریر درآمده است .

در خصوص خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» یک نقطه ضعف وجود دارد که به بیان آن در ذیل می پردازیم :

ضعف مذکور در این «پژو» وجود نقص و عیب احتمالی در قسمت سیستم خنک کاری اتومبیل و شیلنگ های در ارتباط با رادیاتور و همچنین سیستم تهویه و بخاری می باشد .

و از همه مهم تر این می باشد که اگر به مشکل مذکور زود رسیدگی نشود سبب ترکیدن شیلنگ ها و ورود آب به درون خودرو خواهد بود.

این نقص درست پس از آن به وجود آمد که سرسیلندر پس از یک روز سخت در گرمای تابستان دچار سوختگی واشر شد و حتی پس از تعمیر اساسی و تراش سرسیلندر، فشار آب باز هم بالا رفته و ترکیدگی شیلنگ ها را در پی داشته است.

این مشکل طبق گفته چند مکانیک، از آلیاژ ضعیف به کار رفته در ساخت موتور و متعلقات آن تاثیر می گیرد و این مسئله بیشتر در موتور های XU7 که از سال ۱۳۸۹ به بعد ساخته شده اند نمود پیدا کرده است و هزینه تعمیر و تعویض واشر سرسیلندر بیش از ۷۰۰ هزار تومانی را روی دست مالک می گذارد.

در جمع بندی نهایی باید در نظر داشته باشید که این خودرو (در مدل های پیش از سال ۹۰) در صورت رانندگی و نگهداری صحیح دیر به سرویس و تعمیر احتیاج پیدا می کند، اما هنگامی که موعد تعمیر آن سر می رسد، به ناگاه چند نقطه از آن به صورت همزمان دچار خرابی می شود.

مسئله ای که هیچ ذهنی به جواب و چرایی آن نرسیده است و این حرف و تجربه بیش از ۵۰ نفر از مالکان خودرو های ایرانی و به خصوص ۴۰۵ و ۲۰۶ است. در طول دوران مالکیت خودرو تنها چند بار به نمایندگی برای انجام خدمات مراجعت کردیم که یک مورد آن بیشتر خاطره ساز شد.

پس از مراجعه برای تعویض تسمه تایم و انجام مراحل اداری برای تحویل خودرو مکانیکی که مسئولیت تعمیر را بر عهده داشت، گوشزد کرد که تسمه دینام نیز نیاز به تعویض داشته است و این کار را بدون هماهنگی انجام داده بودند.

اما واقعیت این بود که در همان لحظه آن را چک کردیم و به هیچ تعویضی صورت نپذیرفته بود، پس از پیگیری های ما، مکانیک زیر بار گفته ما نرفت و با تهدید ما به شکایت تنها برای رضایت مشتری در جلوی چشمانمان تسمه دینام را بدون دریافت هزینه دوباره تعویض کرد.

چگونه می شود که تسمه تعویض شده و نو پس از یک استارت پوسیده باشد؟ شاید از این دست اتفاقات است که خریدارد را به کلی دلسرد می کند و مسئولان رده بالا ایران خودرو باید بیشتر به آن رسیدگی کنند.

حتی مواردی مشاهده شده است که برخی از مراکز خدمات پس از فروش خودروهایی که گارانتی دارند را برای تعمیرات قبول نمی کنند!

عیب فراگیر کلاچ، روغن ریزی از واشر درب سوپاپ، خراب شدن سنسور دریچه گاز، مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، نامناسب بودن ضرایب دنده در مدل TU5، سوختن مکرر لامپ چراغ های عقب و زوزه خفیف گیربکس از دیگر مشکلات شایع برای ۴۰۵ SLX است که به خصوص در مدل های بعد از ۹۱ به شکل گسترده ای دیده می شود.

 منبع : پژو 405

  • modir
  • ۰
  • ۰

اتومبیل «جنسیس جی ۹۰» ۲۰۱۷ جانشین خودروی «هیوندای سنتنیال» به حساب می آید و از این رو هم باید همه توقعات لازم را برای این جانشینی این خودرو برآورده سازد .

علاوه بر این موضوع ذکر شده در بالا خودروی «جنسیس G90 » سال ۲۰۱۷ مجبور می باشد تا توقعات خلق شده از برند «جنسیس» را هم برآورده سازد .

در واقع باید اظهار داشت که خودروی «جنسیس G90 » سال ۲۰۱۷ از لحاظ پیشرانه همانند نسخه قبلی اش می باشد .

پیشرانه خودروی «جنسیس G90 » دارای مشخصه های زیر می باشد :

پیشرانه‌ی هشت سیلندر ۵ لیتری با توان ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۵۲۰ نیوتون‌متر بهره می‌برد. اما مدل دیگری هم در کنار نمونه‌ی استاندارد ارایه شده که شاید بتوان گفت تحول اصلی این خودرو هم مربوط به همین مورد باشد.

در نمونه‌ی مجهز به توربوشارژر، پیشرانه‌ی ۳.۳ لیتری شش‌سیلندر با توربوشارژر دوقلو استفاده شده است که این سیستم در مجموع توانی به میزان ۳۶۵ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتون‌متر فراهم خواهد کرد. هر دو پیشرانه‌‌ی مذکور به سیستم انتقال توان خودکار ۸ سرعته مجهز خواهند شد.

 

اما حالت رانش چهارچرخ این خودرو هم در حالت سفارشی ارایه شده است که می‌تواند تا مقدار ۴۰ درصد گشتاور تولیدی را در مسیرهای برف یا یخ به چرخ‌های جلو هدایت کند یا اینکه بسته به نیاز خودرو در مسیرهای هموار و سرعت‌های زیاد همه‌ی گشتاور را به چرخ‌های عقب اختصاص دهد.

بنا بر اعلام کمپانی هیوندایی، جی ۹۰ در زمینه‌ی پیمایش، هدایت و فرمان‌پذیری بهبودهای زیادی تجربه کرده و علاوه بر این برای کنترل هر چه بیشتر آلودگی صوتی، شیشه‌ی عقب عایق‌کاری بهتری را در این مدل به خود می‌بیند.

 

ساختار جدید هم با عنوان سیستم کنترل تعلیق تطبیقی جنسیس روی این خودرو به کار رفته است که باعث کنترل بهتر بدنه می‌شود و همچنین بهره‌گیری از دیسک‌های بزرگتر در ترمز منجر به بهبود کارکرد سیستم ترمز شده است.

جنسیس جی ۹۰ بسیاری از مشخصه‌های ظاهری را از جنسیس سدان فیس‌لیفت، به ارث برده است و از جمله‌ی این بازنگری‌ها می‌توان به جلو‌پنجره‌ی پنج‌وجهی بزرگ و طراحی کاپوت بهتر اشاره کرد. رینگ‌های ۱۹ اینچی و پوشش کرومی پیرامون درها و بخش پایینی سپر عقب همه باعث شده‌اند تا با طراحی جسورانه و زیبایی روبرو باشیم.

 

گفتنی است که جی ۹۰ نسبت به سنتنیال، تنها ۴ سانتی‌متر طول بیشتری دارد اما در عوض فاصله‌ی محورهای عقب و جلو در آن ۱۱ سانتی‌متر افزایش یافته است که این تغییر می‌تواند باعث فراهم آمدن فضای داخلی بیشتر برای سرنشینان شود.

جنسیس از رنگ‌های تقریبا سرد و بی‌روحی برای نمای بیرونی جی ۹۰ استفاده کرده است. رنگ‌های سفید، مشکی، قهوه‌ای، نقره‌ای و خاکستری از نمونه‌های استاندارد در نظر گرفته شده برای این خودرو هستند.

 

خوشبختانه نمای داخل خودرو نسبت به رنگ‌های بیرونی کمی جسورانه‌تر طراحی شده است. استفاده از چوب‌ ممتاز در بخش‌هایی از داخل کابین و استفاده از دوخت‌های چرم ناپا در حاشیه‌ی داشبورد از نکات قابل توجه کابین است. دسته‌ دنده نیز مورد بازطراحی قرار گرفته است و نسبت به گذشته مکان کمتری اشغال می‌کند.

 

از دیگر مواردی که ارزش یادآوری دارد می‌توان به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، هد‌آپ دیسپلی، صندلی الکتریکی راننده با قابلیت تنظیم در ۲۲ جهت مختلف، سیستم صوتی لکسیکون با ۱۷ اسپیکر و سیستم سرگرمی برای بخش عقب با دو نمایشگر ۹.۲ اینچی (این مورد تنها برای مدل‌های ۸ سیلندر در دسترس است) اشاره کرد.

 

در بخش سیستم‌های ایمنی هم می‌توان به مواردی از جمله سیستم ترمز خودکار با تشخیص رهگذران، سیستم هدایت خودرو در خطوط بزرگراه، کروز کنترل هوشمند و سیستم هشدار نقاط کور اشاره کرد. جنسیس جی ۹۰ راهی بازارهای ایالات متحده، چین، روسیه و خاورمیانه خواهد شد. پس از رونمایی از این خودرو، جنسیس قصد دارد تا در پنج سال آینده پنج مدل مختلف در کلاس‌های متفاوت خودرویی را معرفی کند.

 منبع : هیوندا 

  • modir
  • ۰
  • ۰

طراحان برای طراحی خودروی «تیبا» سعی کرده اند این خودرو را از آن چیزی که هست لوکس تر و زیباتر نشان دهند و آن ها در این راه از قسمت نمای جلویی خودرو و استفاده نمودن از خط های برجسته بر روی کاپوت خودرو و همچنین طرح منحصربه فرد چراغ های این خودرو بهره گرفته اند .

ولی باید در این خصوص این نکته را هم نیز متذکر شد که خودروی «تیبا» موفق نشده است به این هدفش برسد و دلیل آن هم این می باشد که جلو پنجره این خودرو و همچنین قسمت سپر «تیبا» خیلی ساده می باشد و همین امر هم سبب گشته است تا «تیبا» نتواند به هدف لوکس بودنش برسد .

طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) بهمراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته.

خطوط کناری روی گلگیرهای جلو و عقب تا حدودی از سادگی نمای جانبی کاسته ولی طراحی آیینه‌ها و سپر عقب چنگی به دل نمی‌زند. از نمای پشت شباهت‌های کلی با مزدا 323 احساس می‌شود اما با توجه به کوچک‌تر بودن سایز تیبا و تفاوت در سایر جزئیات، علیرغم شباهتی که دارد هرگز به جذابیت مزدا نرسیده است.

در داخل کابین نیز خلاقیت خاصی به چشم نمی‌آید و با طرحی بی‌روح و بسیار ساده روبرو هستیم. خط پایینی داشبورد با انحنایی قرینه به کنسول میانی پیوسته و در آنجا کلید‌هایی بزرگ (از جمله فلاشر) خودنمایی می‌کنند. فرمان در نهایت سادگی طراحی شده و خطوط داشبورد که با هدف چشم نوازی بیشتر شکل گرفته‌اند، چندان جذاب به نظر نمی‌آیند! در طراحی داخلی تیبا هر چند دادن نمره یکسان با پراید بی‌انصافی  است اما از آن برتری که انتظار داشتیم هم خبری نبود. پایین بودن کیفیت مواد اولیه استفاده شده برای داشبورد نیز در کاهش زیبایی آن بی تاثیر نبوده است به شکلی که حتی قبل از لمس داخل درب‌ها و داشبورد می‌توان به جنس خشک و نامرغوب آن پی‌برد. علیرغم تمام این صحبت‌ها با یادآوری قیمت پرداخت شده برای این محصول سطح توقع خود را پایین آورده و در نتیجه نکات مثبتی مثل بی‌سر و صدا بودن داشبورد بعد از 20 هزار کیلومتر کارکرد و صندلی‌هایی که بدن را بخوبی در بر گرفته، بیشتر نظرمان را جلب می‌کند

ابعاد این سدان کوچک در طول 4105، عرض 1641 و ارتفاع 1484 میلیمتر می‌باشد که در مقایسه با پرایدکمی کشیده‌تر، پهن‌تر و دارای ارتفاع بیشتر است. رینگ‌های تیبای مورد تست از نوع 144 اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های پهن‌تر (14/60/195) بودند اما تیبا در مدل‌های پایه با رینگ فولادی 133 اینچی و لاستیک‌هایی به پهنای 175 و فاق 70 در دسترس است. بد نیست بدانید در ساخت این خودرو جهت کاهش هزینه‌ی تولید به غیر از قطعات مشترک فراوان با پراید، از ریو و حتی تندر 90 هم استفاده شده. به عنوان مثال محورهای تیبا از خودرو ریو با کاهش 700 میلیمتری طول شاسی برگفته شده است.

منبع : تیبا

  • modir