دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

۱۴۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
بعد از آنکه اتومبیل های «سمند» و «سورن» و «رانا »به وسیله شرکت خودروسازی «ایران خودرو» به تولید رسیدند و با موفقیت هم مواجه گشتند این کمپانی تصمیم گرفت تا یک خودروی لوکس به نام «دنا» را تولید نماید .
تولید خودروی «دنا » نشان دهنده داشتن توانایی و خودباوری متخصصان شرکت «ایران خودرو »در طراحی و تولید خودرویی جدید و مدرن  می باشد.
خودروی «دنا» قادر می باشد که انتظارات مردم از خودرویی جدید را به خوبی پاسخ گو باشد .

بنا بر گزارش ارائه شده توسط دنیای خودرو :

به اطلاع میرساند، اکنون که در آستانه تولید انبوه و تحویل اولین سری از خودروی «دنا» به مشتریان قرار گرفته ایم شایسته است تا بمنظور آشنا سازی و ایجاد ذھنیت مثبت در مشتریان با ویژگی ھا و تجھیزات این خودرو بیشتر آشنا شده و تلاش شود تا به نحو مطلوبی اقدامات و زحمات صورت گرفته برای توسعه و تولید این محصول جدید به مشتریان معرفی شود.

به پیوست مشخصات فنی و تجھیزاتی خودروی دنا ارسال می گردد. شایسته است نمایندگان محترم به نحو مقتضی اطلاع رسانی نمایند.

گروه صنعتی ایران خودرو پس از عرضه موفق خودروهای ملی سمند، سورن و رانا، اقدام به تولیـد خـودرویی لوکس با نام «دنا» نموده است. «دنا»، نشانگر خلاقیـت، توانـایی و خودبـاوری متخصصـان ایـران خـودرو در طراحی خودرویی به روز و مدرن برای پاسخ به انتظارات نو و سلایق متنوع ایرانیان است.

تفاوت ها و ویژگی های خاص این خودرو به شرح ذیل بوده و در ادامه جدول کامل مشخصات این خودرو آمـده است.

· سیستم مالتی مدیا تصویری با امکان پخش فرمتهای مختلف صوتی و تصویری
· قابلیت استفاده از سیستم رهیاب (GPS)
· کروز کنترل
· صندلی های جدید راننده و سرنشین جلو برقی
· دکمه های کنترل روی فرمان(کنترل سیستم صوتی، پاسخگویی به تلفن همراه و کروز کنترل)
· هندزفری تلفن همراه
· تهویه اتوماتیک
· آینه های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
· شیشه های سولار
· ایزوفیکس (نصب صندلی کودک)

این خودرو آمیزهای از فناوری پیشرفته، طراحی مدرن و ایمنی بالا که به همراه امکانات و تجهیزات پیشرفته خود، رفاه و آرامش را برای مشتریان خویش به ارمغان می آورد.

پشت فرمان خودرو «دنا» حس بی نظیری از پویایی، صلابت، و ممتاز بودن را تجربه میکنید و این خودرو درک شما را از راحتی، لذت و امنیت تغییر خواهد داد.

توضیحات:
برنامه تولید رنگ های نقره ای ، مشکی و خاکستری غالبا با تریم تک رنـگ (مشـکی) و رنگهـای آبـی رویـال ، آبـی کبـود و قهوهای روشن غالبا با تریم دو رنگ (بژ و مشکی) تولید شده است. همچنین تولید رنگ سفید با هر دو نوع تریم (تک رنـگ و دو رنگ) انجام پذیرفته است.

هشداردهنده ها شامل: باز بودن درها و در موتور و صندوق عقب، کم شدن بنزین، روشن ماندن چراغ هـا، کـم شـدن فشـار روغـن موتور، پایین بودن سطح روغن ترمز، سوختن یکی از چراغ های خودرو، خرابی دینام و بالا بودن دمای موتور و …

منبع : ایران خودرو 

  • modir
  • ۰
  • ۰

با اهمیت ترین خودرو برای «کمپانی پژو »مدل «پژو ۲۰۵ جی تی آی» بوده است این  خودروی محبوب در سگمنت خود یک قهرمان به شمار می رفته است .

حالا یک پرسش در اینجا مطرح می کنیم تا کمی چالش به وجود آید . سوال این می باشد که آیا خودروی «پژو ۲۰۵ GTI »قادر است از «پژو ۲۰۸ GTII» باارزش تر  باشد؟

در پاسخ به این پرسش ضمن آنکه باید بگوییم که این یک امر نسبی می باشد و بستگی دارد باید بگوییم که در عمل خودروی «پژو ۲۰۵ جی تی آی» یک طراحی پایه ای دارد و آن دسته از تکنولوژی هایی را که باعث خلق لذت رانندگی می شود را ندارد لذا قادر نمی باشد که با خودروی« پژو ۲۰۸ جی تی آی »که یک خودروی مدرن به حساب می آید رقابت کند .

خیلی از افراد فکر می‌کنند که ۲۰۵ GTi هیجان‌انگیزتر بوده و یکی از همین افراد ۳۰۹۳۸ پوند (۴۰۴۲۷ دلار) را برای یک نمونه‌ی دست نخورده پرداخت کرده است. این خودرو که در SilverstoneAuctions سال ۲۰۱۶ فروخته شده در سال ۱۹۸۹ ساخته شده است.

این خودرو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ استفاده نشده اما در طی این زمان به‌صورت معمولی استارت خورده و رانده شده تا اطمینان حاصل شود که پیشرانه و گیربکس آسیبی نمی‌بینند. کیلومتر شمار خودرو عدد ۱۲۸۲۵ کیلومتر را نشان می‌دهد، رنگ خودرو اصلی است و نما، رانندگی و همه‌چیز آن درست شبیه خودروی صفرکیلومتر است. این خودرو به حدی شبیه نمونه‌ی صفر است که شما می‌توانید به نمایندگی پژو بروید و این خودرو را که به عنوان بهترین هاچبک ساخته شده در تمام دوران شناخته می‌شود به آن‌ها بفروشید!

پرشین خودرو: ما ایرانی‌ها از مدل ۲۰۵ پژو خاطراتی خوبی داریم و آنرا به عنوان یکی از بهترین مدل‌های عرضه شده پژو می‌دانیم که برای بسیاری از ما حالت نوستالوژیک هم دارد از همین روی هم بد نیست به تاریخ این خودرو دوست داشتنی نگاهی بیاندازیم و البته امید داریم که مورد توجه خوانندگان عزیز خودروسازی قرار بگیرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، زندگی برای پژو ۲۰۵  در سال ۱۹۸۳ آغاز شد در زمانی که به عنوان جانشین پژو ۱۰۴ به بازار عرضه شد که البته  بیشتر مد نظر مدیران پژو برای پرکردن شکاف بین ۳۰۵ و سوپرمینی ۱۰۴ بود که این مدل ۲۰۵ توسط جرارد والتر و پل بارکو طراحی وتوسعه داده شده بود که شاید خود هم نمی‌دانستند موفق ترین خودرو تاریخ پژو را طراحی می‌کنند.

در اولین سال عرضه مدل پژو ۲۰۵  به عنوان یکی از برترین مدل‌های اروپا خود را به اثبات رساند و البته از سوی نشریه بسیار معتبر autocar  به عنوان بهترین خودرو سال ۱۹۸۳ انتخاب شد.

تولید کننده فرانسوی به سرعت  متوجه پتانسیل بسیار خوب مدل ۲۰۵ شد و در آوریل ۱۹۸۴  مدل پژو ۲۰۵ GTi را عرضه کرد که یک مدل اسپرت تر از ۲۰۵ بود و دارای یک موتور ۱٫۶لیتری با قدرت پیشرانه ۱۰۵ اسب بخاری و با وزن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم دارای شتاب صفر تا صد در ۸٫۷ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۱۶ مایل در ساعت بود.

به گزارش خودروسازی، مدل سریع تر یعنی GTi 1.9 در اواخر سال ۱۹۸۶ عرضه شد که دارای قابلیت شتاب صفر تا صد در ۷٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۲۷ مایل در ساعت بود  والبته موتور  ۱٫۶ لیتری آن با بروزرسانی دارای قدرت پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار بود.

البته تا به امروزهم  بحث و جدل در بین طرفداران این برند وجود داشته است که مدل ۱۹۸۴ آن با وجود قدرت پیشرانه کمتر دارای بازدهی بالاتر از مدل ۱۹۸۶ به خاطر نیروی گشتاوربهتر بود ولی به هر حال این مدل هنوزهم به عنوان یکی از اسپرت ترین‌هاچبک‌های تاریخ خودروسازی یاد می‌شود.

در سال ۱۹۸۴  تحت عنوان پروژه پژوتابلوت اسپرت توسط جان تاد که در حال حاضر رئیس FIA   است تنها ۲۰۰ نمونه از مدل ۲۰۵ T16 برای شرکت در مسابقات جهانی رالی  ساخته شد که البته دارای موفقیت چشمگیری هم بود.

با وجود اتخاذ سیستم دیسک چهار چرخ در طراحی مدل T16s کمی‌هم از پلتفرم WRC کمک گرفته شد که در ابتدا دارای قدرت کمی‌پایین تر از ۲۰۰ اسب بخار بود با این حال مدل ۲۰۵ T16 Evo 2 تمامی‌معادلات را بر هم زد و دارای قدرت پیشرانه ۴۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد در کمتر از ۳٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۸۵ خودروساز فرانسوی پژو با بهره گیری از توانایی‌های Pininfarina از یک مدل کروکی ۲۰۵ ویک نسخه CTI رونمایی کرد که البته اسپرتی تر از نسخه GTI  بود که دارای سان روف به همراه یک موتور ۱٫۶ لیتری ویا ۱٫۹ لیتری بود.

در ادامه پژو از ۲۰۵s رونمایی کرد که دارای بازدهی بهتر وموتور بروز شده بود و بعد از مدتی از ۲۰۵ XS رونمایی کرد که در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تولید شده بود که یک نسخه بسیار سبک وزن ۲۰۵با درب‌های برقی و البته طراحی لوکس تری بود و دارای یک موتور ۱٫۴ لیتری وشتاب صفر تا صد در ۱۱٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۹۲ مدیران پژو انگلستان از یک نسخه بسیار محدود ۲۰۵ GTi تحت عنوان پکیج ۱FM برای جشن ۲۵ سالگی رادیو بی بی سی ۱ نمود که البته تنها در رنگ مشکی با طراحی‌های ظریف بر روی بدنه همراه بود که تنها ۲۵ عدد از این خودرو ساخته شد.

و سرانجام در زمانی که پژو تصمیم به توقف فروش مدل ۲۰۵ نمود این خودرو نوستالوژیک دارای فروش ۵٫۲ میلیون عددی بود.

منبع : پژو 206

  • modir
  • ۰
  • ۰

زمانی که پشت فرمان خودروی «کیا اپتیما ۲۰۱۶ »می نشینیم و بعد از آن به سراغ خودروی «هیوندا سونوتا ۲۰۱۶۶» می رویم و با آن رانندگی می کنیم می بینیم که  حسی که در« اپتیما »داشتیم در« سوناتا »هم داریم .

پس با این اوصاف باید بگوییم که رانندگی کردن با این دو خودرو احساس مشابهی را در ما به وجود می آورد .

حال ممکن است این سوال مطرح گردد که دلیل این امر چیست ؟ در جواب باید بگوییم که دلیل این امر را باید در موارد یکسان مانند : پلتفرم یکسان و موتور یکسان و سیستم انتقال قدرت یکسان و چند مورد دیگر که در میان «اپتیما ۲۰۱۶» و «سوناتا ۲۰۱۶» یکسان می باشد .

 

در گذشته برخی معتقد بودند که هدایت اپتیما کمی خشک تر از سوناتا است؛ اما چنین چیزی حقیقت ندارد. تجربه ی رانندگی با هر دو مدل کاملا سبک بوده و از خشونت اسپرتی چندانی برخوردار نیست. مزیت این دو مدل این است که هر دو، سواری آسان، راحت و نرمی را در کابین آرام خود ارائه می دهند.

امنیت

خودرو هیوندا سوناتا در آزمون اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه توانست امتیاز کامل با ۵ ستاره را دریافت کند؛ این در حالیست که کیا اپتیما هنوز مورد آزمایش قرار  نگرفته است. اما با توجه به مولفه های یکسان این دو خودرو، به نظر می رسد که امتیاز آن با سوناتا برابر باشد. همین ماجرا در آزمون موسسه غیرانتفاعی بیمه امنیت ترافیک بزرگراه IIHS تکرار شده است؛ سوناتا با دریافت نمره ی  Top Safety Pick با موفقیت این آزمون را پشت سر گذاشت، در حالیکه اپتیما هنوز از این  آزمایش عبور نکرده است؛ با اینحال به نظر می رسد که امتیاز یکسانی را کسب کند.

از لحاظ قابلیت های امنیتی نیز این دو خودرو به هم شباهت دارند. کیسه هوای جانبی، دوربین عقب و ترمزهای ضد قفل، قابلیت هایی هستند که به صورت استاندارد در این خودروها تعبیه شده است. گزینه هایی همچون سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک تقاطع، هشدار خروج از لاین و هشدار برخورد از جلو مجهز به ترمز اتوماتیک از ویژگی هایی هستند که به صورت سفارشی در این خودروها قرار می گیرد. لازم به ذکر است که تمام تجهیزات این دو خودرو با هم برابر است.

ویژگی های فنی

مولفه های فنی این دو خودرو نیز به هم شباهت دارد، علاوه بر اینکه پیشرانه ی آنها نیز تقریبا با هم یکسان است. به ویژه مدل استاندارد این دو خودرو که از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۴ لیتر و قدرت ۱۸۵ اسب بخار برخوردار شده است. مدل میان رده ی سازگار با محیط زیست نیز از موتور ۴ سیلندر توربوشارژر با حجم ۱٫۶ لیتر و قدرت ۱۷۸ اسب بخار بهره می برد. مدل رده بالاتر۲٫۰T نیز با موتور توربوشارژ ۴۴ سیلندر ۲٫۰ لیتر و قدرت ۲۴۵۵۵ اسب بخار عرضه می شود.

تنها تفاوت آنها مربوط به پیشرانه ی هیبریدی است: مدل هیبریدی سوناتا از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۰ لیتر و قدرت ۱۹۳ اسب بخار برخوردار شده که مصرف آن در خیابان های شهری به ۴۰ مایل (۶۴٫۳ کیلومتر) در هر گالن می رسد؛ در حالیکه مصرف آن در بزرگراه ها، ۴۴ مایل (۷۰٫۸ کیلومتر) در هر گالن اعلام شده است. این موتور هنوز در بین مدل های اپتیما عرضه نشده است. شرکت کیا اعلام کرده است که  اپتیما با پیشرانه ی هیبریدی، تا اواخر امسال به فروش خواهد رسید.

طراحی داخلی و کابین

کیا اپتیما ۲۰۱۶ و هیوندا سوناتا ۲۰۱۶ از لحاظ نمای داخلی نیز با هم متفاوت  هستند. صفحه ی کیلومتر شمار و سرعت سنج، طراحی جدید داشبورد، دنده ی متفاوت و چندین ویژگی جدید دیگر، از جمله ی این تغییرات هستند. تنها شباهت داخلی دو خودروی اپتیما و سوناتا، فضای سرنشینان است؛ البته به یاد داشته باشید که بیشتر خودروهای سدان، تقریبا در اندازه های مساوی ساخته می شوند، حتی اگر از ویژگی های فنی متفاوتی برخوردار باشند.

منبع : سوناتا هیوندا 

  • modir
  • ۰
  • ۰

برای مقایسه نمودن دو خودروی هیوندای «جنسیس Ultimate» و «BMW 528I» بهتر است ابتدا به سراغ خصوصیات مشترک و استاندارد موجوددر هر دو خودرو برویم .

ویژگی های مشترک در هر دو خودرو شامل :

  1. وجود یک عدد صفحه نمایش در روی داشبورد خودروها
  2. مجهز بودن خودرو به سنسور جلو و عقب
  3. چرم بودن تجهیزات داخلی هر دو خودرو
  4. نمایشگر صدای فراگیر
  5. مجهز بودن اتومبیل ها به دوبین دید عقب
  6. قابلیت تنظیم الکتریکی فرمان های هر دو خودرو
  7. مجهز بودن هر دو خودروها به سنسور باران
  8. داشتن چرخ های ۱۹ اینچی آلیاژی
  9. مجهز بودن هر دو خودرو به نوربالای اتوماتیک
  10. چراغ‌های جلوی اتوماتیک با قابلیت گردش در پیچ‌ها
  11. سیستم تهویه دو منطقه‌ای و ناوبری ماهواره‌ای

اما در نبرد سیستم صوتی، «جنسیس»، مدعی کره‌ای، سیستم صوتی LEXICON با ۱۷ بلندگو و مدعی آلمانی سیستم صوتی Harman Kardon با ۱۶ بلندگو مجهز شده‌اند.

از آنجا که «جنسیس »۱۵,۹۰۰ دلار ارزان‌تر از «BMW» تمام می‌شود اما تجهیزات ارائه شده در آن بسیار قابل توجه است، تجهیزاتی مانند: رادار، کروز کنترل، ترمز مستقل اضطراری، تشخیص نقطه کور، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک عقب، کنترل فشار باد تایر، صندلی‌های جلو برقی و دارای حافظه در ۱۲ حالت مختلف، (در ۵۲۸i تنها برای راننده است)، صندلی‌های جلو و عقب گرم‌کن دار و دارای تهویه مناسب، سقف پانوراما، شیشه‌های عقب (برقی)، پرده برقی درب‌های عقب و شیشه عقب، شیشه‌های عایق صدا، درب Soft-Close، درب صندوق خودکار، رنگ متالیک، و یک سنسور CO2 که به طور خودکار تنظیم هوای تازه را در کابین در گردش درمی‌آورد و کمک به جلوگیری خواب‌آلودگی راننده می‌کند.

حال شما می‌توانید شروع به محاسبه قیمت BMW سری ۵ کنید که چگونه خیلی بیشتر از هیوندای جنسیس تمام شده است؟
با نگاه کردن به آپشن های اضافی که در خودروی تست ما نصب شده‌اند درمی‌یابید که برای رنگ فلزی ۲۰۰۰ دلار، درب صندوق خودکار ۱۳۰۰ دلار، پرده عقب ۱۵۰۰ دلار، گرم‌کن‌های صندلی ۹۰۰ دلار، هشدار خروج از خط ۱۴۰۰ دلار، درب‌های Soft-Close 900 دلار و ۳۲۰۰ دلار برای سانروف باید بپردازید.

گارانتی جنسیس بیش از پنج سال است که تحت پوشش خدمت جاده‌ای هیوندای هم می‌باشد و تا ۷۵,۰۰۰ کیلومتر هم به شما کمک‌های جاده‌ای رایگان ارائه می‌دهد.

گارانتی بی ام و به طور متوسط سه سال است، و این در حالی است که خدمات فراگیر شرکت هم رایگان نیست و باید ۱۲۹۰ دلار برای پوشش دهندگی پنج ساله یا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر بپردازید.

راهنمایی‌های کارشناسان فروش در واقع پیش‌بینی می‌کنند که جنسیس حتی کمی کمتر از ۵۲۸i مستهلک خواهد بود، هرچند که نسل جدید جنسیس کمی به خاطر ورود تازه‌اش کمی ناشناخته‌تر از ۵۲۸i است پس این پیش‌بینی راهنماهای فروش کمی خشن گبه نظر می‌رسد.

بااین‌وجود، BMW سری ۵ به‌سادگی نمی‌تواند با هیوندای جنسیس ازنظر ارزش به رقابت بپردازند.

هیوندای هم به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کره‌ای در حال فاصله گرفتن از رقباست و اهداف بلندپروازانه‌تر از این را در سر دارد. مدل جنسیس برای همین طراحی شده است که فراتر از شهرت و نشان هیوندای باشد و فروش قابل‌قبولی را تجربه کند.

در واقع جنسیس به‌قصد جنگ با آلمانی‌ها رشد یافته است که از دو نظر رانندگی و پالایش کابین، خود را با E250 و ۵۲۸i قیاس می‌کند و ویژگی‌های بارز این دو خودرو را با طراحی خاص خودش نشانه گرفته است.

همین امر ما را بر آن داشت تا برای اطمینان از صحت این ادعا، آزمون کاملی از حالات رانندگی این دو خودرو را انجام دهیم. به همین منظور از اطراف بندر خلیج فیلیپ مسیر را شروع کردیم و تا دفتر ملبورن تیم CarAdvice در Cremorne به پایان رساندیم.

منبع : هیوندا 

  • modir
  • ۰
  • ۰

بررسی خودروی «تیبا» :

در بازار خودروی کشور ما خودروهایی که قیمتشان زیر 25.000.000 تومان است جزو پر رونق ترین خودروها به شمار می روند دلیل این امر هم این می باشد که این رنج قیمتی برای هر کسی قابل دسترسی می باشد .

هم کسانی که توانایی زیادی برای تهیه خودروهای گران قیمت ندارند این رنج قیمتی در دسترس هست و هم حتی کسانی که توانایی مالی خوبی هم دارند باز هم برای تهیه ماشین های به اصطلاح دم دستی به سراغ این رنج قیمتی می روند .

اما متاسفانه در کشور عزیز ما این رده‌ی قیمتی در عین حال که بسیار پر رونق و پر مشتری است، یکی از کم تنوع‌ترین بازارها نیز به حساب می‌آید و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نیست.

یکی از این گزینه‌های محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، «تیبا» نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی «سایپا» چند سالی است قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشته‌اند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنه‌ی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.

چرا تیبا را بررسی کردیم؟

 هرچند برای عاشقان اتومبیل که همیشه منتظر خواندن جدیدترین اخبار و تکنولوژی‌های نوین در صنعت خودرو هستند، آشنایی با خودرویی تقریباً قدیمی آن هم در ارزان‌ترین قیمت‌های بازار و کمترین امکانات روز، جذابیت چندانی ندارد ولی قطعاً برای بسیاری افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کرده‌اند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان مهم است بدانند این پول صرف خرید چه کالایی می‌شود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم می‌توان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟
نگاهی کلی به پروژه تیبا

بر خلاف شعار تبلیغاتی “زیبای ایرانی” که زمانی برای این اتومبیل انتخاب شده بود، تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل ام‌وی‌ام 110 وپراید، طراحی تیبا قابل قبول است و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارزتیبا را زیبایی‌اش بدانیم! منظور از بیان 1000 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژه‌یتیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.

منبع : تیبا 

  • modir
  • ۰
  • ۰

برای اینکه از رانندگی کردن با خودروی «کرولا » بیشتر لذت برده شود کمپانی «تویوتا » سرمایه گذاری بزرگی را صورت بخشیده است.

مواردی که سبب گردیده است تا «کرولا »قادر باشد حرکات تیز و دقیقی را از خود در راه های پر پیچ و خم  نشان دهد شامل : مرکز ثقل پایین تر همراه با کمک فنرهای تجدید نظر شده می باشد .

در واقع موارد مذکور باعث بهبود بخشیدن کنترل حرکات بدنه خودرو در سر پیچ ها می گردد .

باید گفت که سواری خودروی «کرولا » حتی با وجود آنکه دارای رینگ های ۱۶ اینچی می باشد اما باز هم سوای نرم و انعطاف پذیری دارد.

اما باید گفت که با شکوه ترین نوع سواری در بین این سه خودرو نیست.

تشویق اصلی برای« الانترا »است که اکثر عیوب جاده را خنثی و بی اثر می‌کند. این آرامش و خونسردی زمانی تکمیل می‌شود که بدانیم کابین «الانترا » بهتر از دو خودروی دیگر در برابر صدای موتور و جاده عایق شده است.

اگر چه سواری سراتو تقریباً در حال تعادل با کرولا است، اما سیستم فرمان آن باعث عقب ماندن سراتو می‌شود. تجربه‌های تست تست بیانگر عدم دقت فرمان آن بود که باعث ایجاد حسی شبیه عدم آگاهی از چرخ‌های جلو می‌گشت. فرمان الانترا در سرعت‌های پایین تر کمی سنگین تر احساس می‌شد.
در توافق کامل با هندلینگ کرولا، سیستم فرمان برقی آن اگر چه کمی سبک و مصنوعی حس می‌شد اما در عمل دقیق تر از کره ای‌ها بود.

نمای داخلی
نکتهٔ قابل توجه این است که فاصلهٔ بین محور جلو و عقب در هر سه خودرو ۲۷۰۰ میلی متر است. اگر چه که استفادهٔ واقعی از فضا در این سه خودرو به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که کره ای‌ها هنوز در حال کار بر روی فضای پای عقب در خودروهای خود هستند، فضای صندوق عقب و فضای کاربردی الانترا به طور قابل توجهی جادار تر از سراتو است. هیوندای همچنین به طرز محسوسی جایگاه رانندگی  اسپرت تری دارد.

تویوتا دارای کابینی بسیار جادار است و همچنین صندلی راننده ای دارد که محدودهٔ خوبی برای تنظیم ارتفاع دارد و باعث می‌شود که سریعاً موقعیت رانندگی خود را بیابید. در این موارد تویوتا از رقبا پیش می‌افتد. فضای پای عقب نیز خوب است و فضایی حداقل برابر با ۶۵ میلی متر بیشتر از رقبا را فراهم می‌کند که این مورد به خاطر ترکیب خوب صندلی‌هایی که نازک تر از نسل قبل هستند و قابلیت حرکت ۷۰ میلی متری دارند به وجود آمده است.
علاوه بر این، گنجایش صندوق کرولا با الانترا برابر است و زمانی که صندلی‌های عقب جابجا شوند بیشتر نیز می‌شود. ذکر این نکته نیز لازم است که کرولا از دستگیرهٔ بستن صندوق عقب محروم است.

در رابطه با کابین تیز کرولا، برخی از آزمایش کننده‌ها احساسی دوگانه داشتند. کابین با قطعات صخره مانند و با طراحی ردیفی که یادآور لکسس است با استفاده از سطوح نرم به حد کمال می‌رسد و احساس خوبی را به شما منتقل می‌کند.
اما در نهایت، “Finish” کلی کابین آنرا در ردهٔ پایین تری قرار می‌دهد. تودوزی درها در خودروی استفاده شده در تست (و دیگر کرولاهایی که آزمایش کردیم)، نقش ضعیفی در نگهداری پانل‌ها داشتند، مخصوصاً آن‌هایی که کلیدهای بالابرها را احاطه می‌کردند.

جزئیات کوچک مثل کفپوش نازک و شل در صندوق عقب نیز کمک می‌کند تا احساس کنیم که کیفیت مشاهده شده در کرولا نمی‌تواند با کره‌ای ها رقابت کند.
اکثر آزمایش کننده‌ها داشبورد الانترا را بیش از حد شلوغ یافتند و کنترل‌های تهویهٔ کوچک آنرا رنج آور توصیف کردند. اما کیفیت مشاهده شده آشکارا بهتر از کرولا است و این خودرو احساس گران تر بودن بیشتری دارد. تنها جنبه‌هایی که از این جلال و شکوه می‌کاست، مواد استفاده شده از جنس “اورِتان” برای غربیلک فرمان و دسته دنده بود. دو خودروی دیگر یعنی کرولا و سراتو در این موارد از چرم سود جسته بودند.

در مورد کابین سراتو، حتی عیب و نقص کمتری وجود دارد که احساس بهتری از کابین الانترا را به شما انتقال می‌دهد. جزئیات، مانند تریم فیبر کربن در هماهنگی با کلیدهای تنظیمات سیستم صوتی ارگونومیک بوده و ترکیبی منطقی را به وجود می‌آورند. همهٔ این موارد به اضافهٔ کنترل‌های فرعی خوانا و روشن، کابین سراتو را بهترین مکانی می‌سازند که شما می‌خواهید در آن باشید. اگر چه فضای پای عقب کیا کاملاً با کرولا یکی نیست اما خیلی هم تنگ نیست و فضای عقب نیز دارای مجموعهٔ دریچه‌های هوای مخصوص خود است.

 منبع : سراتو کیا

  • modir
  • ۰
  • ۰

اتومبیل «سورنی» که در این گروه مورد بحث ما وجود دارد دارای پیشرانه ۱٫۷ لیتری می باشد که دارای کد EF7 است .

موسسه FE7 آلمان با کمپانی «ایران خودرو » همکاری نموده است و این موتور را  طراحی و تولید کرده است .

این خودرو قادر است ۱۱۴ اسب بخار نیرو خارج نماید که این مقدار نیرو جهت به حرکت درآوردن این خودرو بس می باشد .

همان طور که میدانید از معرفی این خودرو زمان زیادی می گذرد اما برای وزن زیاد این اتومبیل هنوز هم چاره ای پیدا نکرده اند .

این اتفاق موجب شده موتور نسبتا جدید «ایران خودرو » آنطور که باید نتواند عرض اندام کند. با رسیدن دور موتور به عدد ۳۰۰۰۰ صدای بلند به خوبی در کابین حس می شود تا جایی که ترجیح می‌دهید به جای فشار دادن بیشتر پدال گاز برای رسیدن به نیروی بهینه، دنده را تعویض کنید تا صدای موتور کاهش یابد.

موتور XU7 نصب شده روی پارس سال علاوه بر کمترین نیرو کمترین بازدهی را نیز در گروه دارد. موتور ۱٫۸ لیتری که تنها ۹۷ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و در رده انرژی G دسته بندی می‌شود. با این حال به خاطر وزن کمتر، پارس به اندازه سورن رام نیست. در سمت دیگر لیفان تازه‌کار و کم ادعا از موتوری سود می‌برد که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان طراحی و تولید شده، و بدیهی است توان  ۱۳۱ اسب بخاری ۶۲۰ در کنار وزن کمتر آن نسبت به سورن، با کمترین زحمت این اسب ایرانی را پشت سر می‌گذارد. اما همین سنگینی سورن باعث شده تا پایدارترین عضو گروه باشد و به راحتی با سرعت ۸۰ کیلومتر با ان وارد پیچ های نه چندان تند شوید. اما نکته‌ای که ممکن در این خودرو چندان دلچسب نباشد، فاصله زیاد دنده‌ها با یکدیگر است که کمی سخت جا رفتن نیز چاشنی آن شده است، مشکلی که در دو خودرو دیگر به چشم نمی‌خورد.

لیفان ۶۲۰ علاوه بر قدرت بیشتر، دید بهتری را نسبت به دو رقیب ایرانی خود ارائه می‌دهد که بخشی از آن را مدیون موقعیت بالاتر صندلی راننده است. پس از  ۶۲۰ این کابین پارس است که دید خوبی به فضای اطراف دارد و در نهایت بیشترین نقاط کور متعلق سورن است. عضو کهنه‌کار گروه با اختلاف اندک بهترین هندلینگ را ارائه می‌دهد و پس از آن برادر ناتنی‌اش سورن قرار می‌گیرد. لیفان هم به سبب ارتفاع  بیشتر نسبت به دو خودرو دیگر جایگاه سوم در اختیار دارد.

تجهیزات رفاهی

هیچ یک از اعضا این گروه سه تایی، آن قدر مجهز نیستتند که بتوان آن‌ها را کامل دانست، اما به نوعی امکانات کافی را در اختیارتان قرار می‌دهند. ایران خودرو سری  جدید سورن را از امکانات تازه پر کرده تا فصل جدیدی را برای این اسب نجیب رقم بزند. از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک گرفته تا سیستم صوتی جدید با قابلیت اتصال به بلوتوث و کنترل از روی فرمان. شیشه‌های مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندوز و آینه‌های جانبی که به صورت خودکار جمع می‌شوند، امکانات تازه این محصول هستند که چندان لوکس و فوق‌العاده نیست، اما کاملا کاربردی هستند.

تمام این امکانات را می‌توان در پارس سال هم مشاهده کرد و هر دو آن‌ها به دریچه مجزا کولر برای سرنشینان عقب مجهز شده‌اند، اما تنظیم برقی پشتی صندلی به همراه تنظیم گودی کمر و رینگ‌های آلیاژی و چند آپشن ریز و درشت دیگر تفاوت این دو در این بخش هستند. در مقابل رقیب چینی خود را برای برنده شدن در این بخش آماده کرده است. صندلی ۶۲۰ شاید به طور کامل دستی تنظیم شود، یا پاور ویندوز و تاشو برقی آینه‌ها را نداشته باشد، اما یک صفحه نمایش لمسی به همراه رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دید عقب را پیش روی شما می‌گذارد، سامانه روشنایی خودکار و سانروف برقی نیز سایر امکاناتی هستند که لیفان را از رقبا پیش می‌اندازد.

منبع : پژو پارس 

  • modir
  • ۰
  • ۰

بعد از بررسی های به عمل آمده مشخص شد که خودروی چینی«جک جی ۵ »در قیاس با سایر اتومبیل های چینی دارای استایل بهتر و زیباتری می باشد و در کل باید گفت که «جک جی ۵ » برتر از سایر رقیبانش می باشد .

برای طراحی نمودن خودروی «جک جی ۵ » از همکاری و شراکت کمپانی پینین فارینا کشور ایتالیا یاری جسته شده است .

یک نکته که در این میان وجود دارد و باید بیان گردد این می باشد که در میان همه محصولات چینی که ادعای همکاری با این شرکت را دارند  تنها نام «جک »می باشد که وجود دارد .

از این رو طراحی «J5 »کاملا هماهنگ است و ایراد خاصی نمی‌توان به ظاهر آن گرفت. تنها تفاوت ظاهری مدل اتوماتیک با نمونه دنده دستی را باید در طرح رینگ‌های آلومینیومی ‌این خودرو جست و جو کرد.

از آنجایی که جک از نظر ابعاد و فرم اتاق شباهت زیادی با لیفان ۶۲۰ دارد، انتظار می‌رود فضای کابین نیز هم اندازه ۶۲۰ باشد. اما به لطف ۱۰۰ سانتی متر طول بیشتر و طراحی منطقی، فضای بیشتر کابین J5 نسبت به لیفان ۶۲۰۰، به وضوح احساس  می‌شود. فضای سر و پا در ردیف عقب عالی است و تنها ایراد صندلی‌های عقب عدم در بر گیری سرنشینان است. در نمونه اتوماتیک شاهد اضافه شدن سانروف نیز هستیم که نور کابین را بیشتر می‌کند. به علاوه، تنظیم ۸ حالته صندلی‌های جلو (۴ حالته در نمونه دنده دستی)، ۶ بلند گو برای سیستم صوتی( ۴ عدد برای نمونه دنده دستی) ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و دریچه‌های مجزای سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف عقب، از سایر تفاوت‌های نمونه اتوماتیک با نمونه دنده دستی هستند. عایق بندی کابین مناسب و صداهای اضافی متداول در خودروهای چینی به گوش نمی‌رسد. همچنین رنگ آبی نشان دهنده‌ها با رنگ بندی کابین هماهنگ است.

اما به مهم‌ترین نقطه قوت جک J5، یعنی قابلیت‌های فنی و پیشرانه آن می‌رسیم. این خودرو اولین تجربه کرمان موتور در مونتاژ خودروهای اتوماتیک است. نمونه قبلی J5 با پیشرانه ۱.۵ لیتری و جعبه دنده دستی عرضه می‌شد، اما حالا شاهد حضور نمونه اتوماتیک با پیشرانه ۱.۸ لیتری هستیم.

پیشرانه این خودرو از سری پیشرانه‌های G93D4 است که توسط میتسوبیشی ساخته شده است. از این رو پیشرانه و گیرباکس این خودرو از نظر کیفیت فاصله قابل توجهی با MVM و لیفان دارد و باعث می‌شود تا از پرداخت مبلغ ۵۹۹ میلیون تومان برای این خودرو پشیمان نشوید%(“(,dbspp; هندلینگ و کشش این خودرو کاملا مناسب است و واکنش گیرباکس به پدال گاز عالی است. خبری از دکمه‌های اسپرت و حرکت روی برف برای گیرباکس این خودرو نیست، اما تعویض دنده‌ها و کات‌آف بالای جعبه دنده باعث شده تا بتوانید از نهایت قابلیت‌های فنی این خودرو استفاده کنید.

همچنین امکان تعویض دستی دنده‌ها در کنار تعویض اتوماتیک، باعث شده تا در صورت نیاز بتوانید معکوس دهید و دنده‌ها را به میل خود تعویض کنید. تنها نکات منفی گیرباکس را می‌توان لگدهای خفیف هنگام تعویض اتوماتیک دنده‌ها و تاخیرهای کوتاه هنگام تعویض دستی دنده‌ها برشمرد.  شاید مهم‌ترین نکته منفی این خودرو شتاب نامناسب آن در آغاز حرکت باشد که با توجه به پیشرانه ۱۴۱ اسب بخاری جای تامل دارد. در میان قابلیت‌های فنی این خودرو، از ترمز پر قدرت و عدم دایو در قسمت جلو خودرو هنگام ترمزگیری نمی‌توان گذشت. همچنین J5 از معدود خودروهای چینی است که توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه EURONCAP دریافت کند.

منبع : کرمان خودرو 

  • modir
  • ۰
  • ۰

بررسی ایمنی خودروی «ام وی ام 315» هاچ بک :

خودروی «ام وی ام 315 »جدید هاچ بک سطح خوبی از استاندارد ها را از آن خویش ساخته است .

در واقع «ام وی ام 315» هاچ بک توانسته است 4 ستاه ایمنی را از موسسه C_CNAP اخذ نمایند .

اگر بخواهیم در این مقاله امکانات رفاهی و تجهیزاتیاین خودرو را برشماریم به موارد زیر می توانیم اشاره نماییم :

  1. داشتن سیستم الکترونیکی ترمز ضد قفل
  2. مجهز گشتن خودرو به کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  3. سیستم پخش کننده الکترونیکی نیروی ترمز

قابل ذکر است که مدل ام‌وی‌ام  ۳۱۵ sport به‌تازگی به بازار ایران معرفی شده است که ما در این مطلب مدل ۳۱۵H را بررسی کرده‌ایم.

مصرف سوخت

با توجه به این موضوع که هر سال قیمت سوخت و به‌خصوص بنزین در کشورمان افزایش می‌یابد، مصرف سوخت خودرو یکی از دغدغه‌های خریداران محسوب می‌شود که به آن توجه زیادی دارند. ام‌وی‌ام ۳۱۵ به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند که نسبت به محصولات مشابه دیگر، مصرف سوخت مناسب و خوبی محسوب می‌شود.

طراحی داخلی

هنر طراحان چری در بخش داخلی ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیز دیده می‌شود و به‌ادعای مسئولان این شرکت از سبکی خاص، در این طراحی بهره گرفته شده است. اگر شما از لوگوی شرکت در وسط غربیلک فرمان چشم پوشی کنید، محال است که یاد خودروهای زشت گذشته کشور چین در ذهن شما تداعی شود. طراحی داخلی این خودرو نزدیک به محصولات کشورهای کره و ژاپن است. همه بخش‌ها از داشبورد تا صندوق عقب زیبا در سر جای خود قرار داده شده است. صفحه کیلومتر خودرو نیز دچار تغییر شده و بسیار مدرن‌تر از نمونه قبلی است. به‌کارگیری پوشش آلومینیومی در کابین ذوق و سلیقه طراحان را به نمایش می‌گذارد. دریچه‌های ورودی هوا نیز به فرم جذاب تغییر شکل داده‌اند.

با توجه به قیمت این محصول در بازار ایران نمی‌توان رقیب قدرتمندی برای آن در این رنج پیدا کرد و ام‌وی‌ام ۳۱۵ به‌طور کاملا مقتدرانه در صدر جدول قرار می‌گیرد. عده‌ای از کم بودن دید عقب خودرو به عنوان یک ضعف یاد می‌کنند ولی این دید کم در طراحی خودروهای اسپرت کاملا طبیعی است و معمولا از سنسورهای هوشمند برای کمک به راننده استفاده می‌کنند و دوربین دنده عقب نیز در این مورد بسیار کارآمد خواهد بود.

در این بخش ما فقط درباره طراحی داخلی این خودرو بحث کردیم، و کیفیت متریال داخلی مدنظر نبوده است

منبع : ام وی ام 

  • modir
  • ۰
  • ۰

باید گفت که «لیفان 820 » خودرویی می باشد که با وجود آنکه قیمتی در حدود 83.000.000 تومان در بازار آزاد دارد اما باز هم یک خودروی خوب برای کسانی می باشد که می خواهند به صورت روزمره از آن استفاده کنند و همچنین از آن خودرو توقع زیبا بودن و همچنین صفر کیلومتر بودن دارند .

البته باید در نظر گرفت که «لیفان 820 » یک ایراد دارد و آن هم این می باشد که این خودرو بازار دست دوم خیلی خوبی ندارد .

همچنین کیفیت ساخت این خودرو در قیاس با گزینه‌های کُره‌ای و ژاپنی، بسیار پایین‌تر است که شاید شما را دلزده کند؛ در واقع لیفان 820 حداقل در بخش داخل، از کیفیت ساختی پایین‌تر نسبت به محصولات جیلی یا FAW بهره می‌برد که این در بازاری رقابتی برای چینی‌ها، چندان خوب نیست. اما اپتیمای 2010 را در وضعیت بسیار خوب و مناسب می‌توانید بین 83 تا 88 میلیون تومان خریداری کنید.
توجه داشته باشید که این خودرو نیز نسبت به برادرش سوناتا کم‌طرفدارتر است اما با توجه به کیفیت ساخت مناسب، قیمت معقول و قدرت و کشش درخور توجه، گزینه‌ای عاقلانه به نظر می‌رسد. هر چند که طبق معمول باید به افزایش استهلاک این دست از خودروهای کُره‌ای با گذر کارکرد از 120هزار کیلومتر نیز اشاره‌ای داشته باشیم.

پر‌شتاب برانیم یا کم‌مصرف؟

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب بین یک خودروی صفر‌کیلومتر مدرن و جدید و یک خودروی کارکرده مربوط به دوره‌ای قبل، بحث تکنولوژی ساخت پیشرانه و چگونگی مصرف سوخت آن خودرو است که تا‌کنون چندین بار در همین مطالب نبرد نیز به موضوع مذکور اشاره کرده‌ایم. پس نا‌گفته پیداست که قاعدتا لیفان 820 باید از پیشرانه‌ای بهینه‌تر نسبت به اپتیما بهره ببرد. اما چرا؟ محصول جدید لیفان با اتکا به تکنولوژی ژاپنی‌ها و بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری میتسوبیشی با آرایش خطی عرضی، سیستم پاشش چند‌نقطه‌ای و کنترل هوشمند زمان‌بندی باز و بست سوپاپ‌های ورود و خروج، نهایت توانی معادل 158 اسب بخار به تولید می‌رساند که این عدد در برابر پیک گشتاور 221 نیوتن‌متری این خودرو، کششی مناسب و نه اغواگر به این خودروی 1.5 تنی می‌بخشد.

در واقع برگ برنده لیفان، استفاده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با ضرایبی متنوع در کنار این پیشرانه بهینه است که علاوه بر شتاب بهتر، با کاهش دور موتور در شرایط مختلف، مصرف سوخت بهینه‌ای را به شما ارائه می‌کند. اما محصول کُره‌ای چه در چنته دارد؟ کیا اپتیمای نسل گذشته که در سال 2009 و 20100 به بازار ایران عرضه شد، از پیشرانه ای 6 سیلندر VV شکل سری میو (مشترک با سانتافه و متفاوت با نمونه دلتای مورد استفاده‌ روی اسپورتیج) با حجم 2.7 لیتر بهره می‌برد که با اتکا به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و همچنین پاشش سوخت چند‌نقطه‌ای، 189 اسب بخار، یعنی در حدود 30 واحد بیشتر از 820 به شما ارائه می‌کند. همچنین نهایت گشتاور 250 نیوتن‌متری این خودرو در کنار جعبه دنده 5 سرعته، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه را برای اپتیما فراهم می‌سازد که این عدد در برابر رکورد 12-13 ثانیه‌ای لیفان 820، اختلاف بسیار زیادی دارد. هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد‌قفل ABS به همراه سامانه توزیع نیروی ترمز EBD بهره می‌برند و این در حالی است که کیاموتورز برای اپتیما از سیستم کنترل لغزش ESPP هم استفاده کرده است.

 منبع : لیفان 

  • modir