دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

  • ۰
  • ۰

کمپانی «ایران خودرو» پروژه ای به نام NX7 دارد این پروژه برای ساخت خودروی «دنا» می باشد .

شرکت «ایران خودرو» تا به الان بیشتر برروی ظاهر خودروی «دنا» مانور داده است و در خصوص مباحث دیگر مانند : طراحی داخلی و یا مباحث مربوط به مشخصه های فنی تنها ادعاهایی به گوش رسیده است و نمی توانیم تا مشاهده نمودن این خودرو نظر قطعی بدهیم.

تا به الان چندین بار از خودروی «دنا» رونمایی به عمل آمده است اما این رونمایی تنها از قسمت طراحی ظاهری این خودرو بوده است .

حتی مدل هایی که برای نمایش استفاده شده اند هیچکدام از داشبورد و کنسول جدید بهره نمی بردند.

اما «دنا» طراحی ظاهری به اندازه ای متفاوت و چشم گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را به دنبال خود بکشاند و آن ها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند.

طرح دماغه این «سمند» شرقی، در واقع از دو خودرو مختلف برداشته شده است.

خودروی اول از نسل جدید محصولات میتسوبیشی است. خودروی اول نسل جدید محصولات میتسوبیشی است، خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند از روی اجداد آن طراحی شده بود، اما این بار طراحی قسمت جلو پنجره دنا از ای خودرو برگرفته شده است.

اما دیگر بخش های طرح دماغه دنا که البته از نقاط قوت این خودروست. از خودرویی به نام دوو لاستی کپی برداری شده است، و از آنجایی که دوولاستی نیز خودرویی با دور گه کره ای و امریکایی است، لذا استفاده از طرح چراغ ها، درب موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی نیز به دنا داده است.

 درنمای جلو، دنا با وجود کپی بودن، به واقع چهره جذاب و تهاجمی و روز آمدی دارد. چراغ های جلو کاملا بزرگ و پیشرفته طراحی شده اند و از بخش های مختلفی تشکیل می شوند. این چراغ ها در کنار جلو پنجره دهان گشاد و خشن کپی شده از میتسوبیشی، چهره ای بسیار جسور و مبارز به دنا داده است به گونه ای که انتظار می رود با خودرویی پرقدرت و جنگنده روبه رو باشد.

 از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می خورد طویل تر شدن درب موتور خودور نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای آمریکایی القا می کند.

 سپر جلو نیز در نوع خود طراحی زیبایی داشته و هیچ شباهتی به طراحی قدیمی و تکراری سپر سمند معمولی (X7) ندارد. این سپر از دو بخش برآمده تر دو دو گوش خودرو تشکیل شده است. بخش میانی سپر یعنی فضای مربوط به جلو پنجره زیبا و تهاجمی آن و محفظه مربوط به پلاک کمی گودتر است که به جرات می توان گفت. با طراحی بیشتر خودروهای روز دنیا متفاوت است. البته باید دید این سبک متفاوت در طراحی از منظر سازگاری با اصول طراحی ایرودینامیک چه نمره ای دریافت خواهد کرد.

 در نمای جانبی، بخش اعظم خودرو همان سمند است. اما گلگیرهای جلو وق عقب تقریبا از وسطشنان به بعد تغییری کلی به خود دیده اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند، اما در نمای جانبی عدم تناسب این دو بخش به وضوح به چشم می خورد، چرا که هیچ المان یکپارچه و همگونی در این دو طراحی وجود ندارد و البته مسلم است که علت اصلی این نکته از آنجا نشات می گیرد که این دو بخش از خودروهای متفاوت کپی برداری شده اند.

 نکته دیگری که در نمای کنار کاملا جلب توجه می کند، فاصله بسیار زیاد بین محور جلو و نوک تاج سپر خودرو است، این نکته در دنیای امروز خودرو که تمام طراحان سعی دارند اختلاف فاصله دو محور را از طول خودرو به حداقل برسانند. یعنی محورها در نزدیکترین نقطه به نوک و انتهای خودرو قرار گیرند، چندان جالب به نظر نمی رسد و جای بسی تامل دارد. چراکه این فاصله زیاد موجب عدم دقت مناسب در هدایت و هندلینگ خودرو بخصوص در ترافیک شهری می شود این نکته را می توانید به وضوح در خودروهایی مانند پورشه کاین پانامرا ببینید. با توجه به این اشکال و نیز مشکلاتی که تمام مدل های سمند در مورد طراحی اتاق دیده بودید کافی داشته و دارند. لذا بدون شک اولین نکته ای که مالکان دنا را به اعتراض وا خواهد داشت، عدم تسلط کافی بر این خودرو خواهد بود.

 ازجمله نکات منفی دیگر، حضور همان رینگ های ۱۵ اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان متناسب به نظر نمی رسند، لذا بهتر است خود کارخانه پیشدستی کرده تغییرات مناسبی در بخش چرخ و محور ایجاد کند تا این خودرو از رینگ هایی برای مثال به ابعاد ۲۲۵/۱۶/R55 بهره گیرد.

 در نمای عقب نیز دنا ترکیبی از دو خودروی شرقی را نشان می دهد، یکی ژاپنی و دیگری کره ای البته هر دو مربوط به نسل قبل و خارج شده از خط تولید هستند. نمای عقب دنا برپایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی با نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای  بیننده ایرانی کاملا آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می رسد!

 از جمله نکات قابل تامل در مورد دنا عدم وجود کوچکترین تناسبی بین طراحی جلو و عقب خودروست، هرچه جلوی خودرو تهاجمی، خشن و پویاست، در طراحی عقب آن خطوط قوسی، غیر حجیم و آرام حکم فرمایی می کنند. به طوری که گویا با دماغه یک سدان پرقدرت اسپرت را به یک خودروی کلاس C کوچک متصل کرده اند.

منبع : سمند 

  • ۹۵/۱۰/۱۶
  • modir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی