دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

  • ۰
  • ۰

در تاریخ اوایل دهه هفتاد شمسی بود که اتوموبیل پژو ۴۰۵ وارد بازارهای کشور ما شده است و از آن زمان تا به الان به طور پررنگی در بازارها وجود داشته است .

همگی ما این را میدانیم که وجود این اتوموبیل سبب گشته است که صنعت خودرو کشور ما دارای تنوع باشد در حقیقت صنعت خودرو کشور ما مدیون پژو ۴۰۵ این خودروی فرانسوی می باشد .

خودروهایی مانند پژو پارس یا سمند و همه نسخه های این دو وامدار پژو ۴۰۵ می باشند .

در کنار ۴۰۵ اما ۲۰۶ محصولی بود مدرن‌تر و کوچک‌تر و تا حدی جوان‌پسند که توانست در ایران به اندازه برادر بزرگ‌ترش موفق باشد و عرضه رانا به عنوان خودرو ملی دیگر ما و گونه SD از ثمرات حضور آن در کشورمان هستند.

با این حال در سال‌های متمادی زمزمه حضور محصولات دیگری از این خودروساز شنیده شده و حتی برخی از آنها نیز به ایران رسیدند، اما حضورشان به اندازه ۴۰۵ و ۲۰۶ ثبات و پویایی نداشت.

پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی در کلاس سدانهای بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیدهٔ اروپا را از آن خود کرده‌بود. این خودرو بعد از پراید پرفروش‌ترین خودرو در ایران به‌شمار می‌آید.

 

پژو ۲۰۶ یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است که به جهت هندلینگ مناسب، جذابیت ظاهری و هچنین گزینه‌های گوناگون و فراوان در سراسر جهان طرفداران زیادی داشت و در ایران با ۶ تیپ تولید و عرضه می‌شد.

اگرچه در سال ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید آن متوقف شد، اما فروش آن با تغییر در چهره، با نام +۲۰۶در اروپا از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت.

توقف تولید :

با آغاز سال ۱۳۹۱ هجری شمسی و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و هم‌زمان شدن این موضوع با مسئله همکاری مشترک جنرال موتورز آمریکا و پژو، زمزمه‌های پایان همکاری چندین ساله پژو و ایران خودرو به وجود آمد و در نهایت در اواخر تابستان همین سال، همکاری پژو و ایران خودرو به طور کامل و برای همیشه قطع شد و پژو به ارسال قطعه برای ایران خودرو پایان داد؛ بنابراین تولید تمام مدل‌های پژو ۲۰۶ متوقف شد. پس از توقف تولید این خودرو و شوک خبری ناشی از آن در جامعه، ایران خودرو سعی در تکذیب خبر توقف تولید این خودرو نمود، اما پس از گذشت چند هفته با توجه به آمارهای تولید ماهانه خودرو، عدم تولید این خودرو اثبات شد. توقف ناگهانی تولید پژو ۲۰۶، با عث ایجاد بازار آشفته و درنتیجه افزایش چشمگیر قیمت این خودرو تا بیش از دو برابر شد. همچنین همزمانی توقف تولید این خودرو با بحران اقتصادی ایران خودرو و تورم بسیار زیاد ایجاد شده در جامعه، باعث کاهش چشمگیر تولیدات ایران خودرو گشت.

تولید ۲۰۶ ایرانی :

پس از اینکه تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد، ایران خودرو برای کاهش ضرر ناشی از توقف ناگهانی تولید این خودرو و همچنین پاسخ به عطش بازار، دست به تولید پژو ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و اجازه و لیسانس پژوی فرانسه زد. در این خودرو تمامی قطعاتی که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید و یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تأمین می‌شد، با نمونه‌های ساخت داخل و یا کشورهای شرق آسیا تعویض شد. حتی برخی از سیستم‌های این خودرو که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، از روی این خودرو حذف گردید به گونه‌ای که خودروی جدید فقط در ظاهر با ۲۰۶های قبلی شباهت داشته و بسیاری از توانایی‌های اصلی آن عملاً وجود ندارد، به عنوان نمونه می‌توان از تغییر صفحه نمایش چند منظوره خودرو به نوع بزرگتر (ولی با امکانات بسیار کمتر) به جای صفحه نمایش هوشمند متداول تک خطی، استفاده از پشت کیلومتر رانا در نمونه‌های تولیدی اسفند ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۲ و بهره‌گیری از قطعات ایربگ ایرانی و چینی و ترمز ای بی اس کره‌ای اشاره نمود همچنین این خودرو به هیچ عنوان امکان استفاده از کروز کنترل‌های متداول خانواده خودروهای پژو را ندارد. همچنین قبل از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو از رانا به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد کرده بود که با توقف تولید پیش از موعد ۲۰۶، رانا زودتر به بازار ارائه شد

منبع : پژو

  • ۹۵/۰۷/۲۹
  • modir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی