در حال حاضر برای حذف نمودن خودروهای قدیمی نگاه ها بر روی دو خودروی «پژو ۴۰۵» و «پراید» می باشد متاسفانه کاندیدای مناسبی از جهت خارج شدن از چرخه تولید کارخانه های داخلی کشورمان نمی باشند و تنها دلیل آن هم این می باشد که هنوز جانشینی برای آن ها پیدا نشده است و این خود یک معضل بسیار بزرگ است چرا حذف نمودن این گونه خودروها سبب عواقبی بد خواهد شد .
برای حذف کردن خودروهایی به مانند : «پژو ۴۰۵» و «پراید» که از طرفداری و مشتریان زیاد برخوردار می باشند بهتر است اول جانشینان مناسب در رنج قیمتی خودشان به میان آید و سپس حذف شوند .
به گزارش خبرنگار خودروکار، هم «پراید» و هم «پژو ۴۰۵»، هر دو جزو قدیمی ترین خودروهای تولید داخل به شمار می روند که اتفاقا جزو سه محصول پر فروش کشور بوده و مشتریان زیادی دارند.
وجود این همه مشتری البته بیشتر به دلیل نبود رقیب و به نوعی انحصار موجود در بازار این خودروها است، چه آنکه اگر محصولات با کیفیت تری در کنار آنها و با قیمتی متناسب وجود داشت، این دو خودرو قدیمی تا این حد در جاده ها و خیابان های کشور به چشم نمی آمدند.
در این شرایط، خیلی ها معتقدند حالا که توافق هسته ای و برجام فرصت مذاکره با خودروسازان بزرگ دنیا را فراهم آورده، وقت خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵۵ رسیده و باید جانشینانی مناسب برای آنها پیدا کرد.
اگرچه در قدیمی بودن و لزوم حذف و پراید و پژو ۴۰۵ (با توجه به سطح کیفی پایین آنها) تردیدی وجود ندارد، با این حال بهتر است ابتدا جانشینانی مناسب برای این دو محصول پیدا کرده و سپس راهی موزه شان کنیم.
تجربه پیکان که با خروج آن و محقق نشدن برنامه جایگزینی اش، خسارت سنگینی به ایران خودرو وارد کرد، به خوبی لزوم حذف با احتیاط پراید و پژو ۴۰۵ را یادآوری می کند. این دو خودرو جدای از اینکه بخشی بسیار بزرگ از بازار کشور را به خود اختصاص داده اند، برای خودروسازان و قطعه سازان نیز محصولاتی استراتژیک به شمار می روند. بنابراین اهمیت یافتن جایگزینی مناسب برای پراید و پژو ۴۰۵ پیش از حذف آنها، بسیار بالاست، زیرا در غیر این صورت، هم مشتریان متضرر خواهند شد و هم مجموعه صنعت خودرو و قطعه.
البته بدون شک پیدا کردن خودروهایی که در کنار کیفیت بهتر، قیمتی مناسب (نزدیک به قیمت فعلی پراید و پژو ۴۰۵ داشته باشند)، کار سختی است، اما به نظر می رسد مشتریان ایرانی حاضرند بابت خودرو با کیفیت تر از پراید و پژو ۴۰۵، تا حدی پول بیشتری خرج کنند.
در این شرایط اگر خودروسازان وقت و انرژی بیشتری برای یافتن محصولات جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ بگذارند، احتمال یافتن محصولاتی با کیفیت و در عین حال دارای قیمت نسبتا پایین، زیاد است و آنگاه می توان با خیالی راحت تر، این دو خودرو نوستالژیک ایرانی ها را راهی موزه کرد.
منبع : پژو 405
- ۹۵/۱۲/۱۹